پیش بینی شاخص بورس در چهارشنبه، تاثیر تعطیلات بر معاملات بورسی چه خواهد بود؟

به گزارش مجله زیتوا، خبرنگاران: هر چند شاخص بورس با پیراهن سبز با روز سه شنبه خداحافظی کرد اما آنالیز شرایط سهم ها نشان می دهد فاز استراحت و اصلاح به سرانجام نرسیده است.

پیش بینی شاخص بورس در چهارشنبه، تاثیر تعطیلات بر معاملات بورسی چه خواهد بود؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرآنلاین: بورس پس از عبور از شاخص دو میلیون واحدی ،وارد فاز استراحت و اصلاح و البته به تعبیر کارشناسان مقاومت شد و برگشتی نه چندان عظیم را رقم زد. بسیاری می گویند این مقاومت سخت و درگیر کننده است چند روزی طول می کشد تا شاخص خود را با این شرایط هماهنگ کند .در عین حال نکته مهم اینجاست که بعضی از تحلیلگران بر این اعتقادند که با توجه به قیمت های فعلی دلار نوسان شاخص بورس در محدوده یک میلیون و نهصد هزار واحدی تا محدوده دو میلیون و صد هزار واحدی طبیعی است.

امروز در بورس چه گذشت؟

شاخص کل در بازار بورس امروز یک هزار و 698 واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و 995 هزار واحد رسید.در معاملات امروز بیش از 13 میلیارد و 9 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 246 هزار و 609 میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و 739 واحد افزایش به 527 هزار و 618 واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و 141 واحد رشد به 346 هزار و 338 واحد رسیدند.شاخص بازار اول هشت هزار و 801 واحد کاهش و شاخص بازار دوم 44 هزار و 327 واحد افزایش داشت.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با چهار هزار و 660 واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با چهار هزار و 640 واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و 916 واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و 504 واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و 115 واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با یک هزار و 103 واحد، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق) با 786 واحد، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) با 664 واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با 625 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و 956 واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با دو هزار و 903 واحد، ایران خودرو (خودرو) با دو هزار و 660 واحد، سایپا (خساپا) با یک هزار و 38 واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و 328 واحد، گروه مپنا (رمپنا) با یک هزار و 255 واحد و معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و 212 واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با یک هزار و 99 واحد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با 740 واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با 702 واحد و معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با 697 واحد تاثیر منفی بر شاخص داشتند.

برپایه این گزارش، امروز نماد سرمایه گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات ایران، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، بانک پارسیان و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

بورس به کدام سمت می رود؟

همایون دارابی، تحلیلگر بازار سرمایه در این خصوص پیش بینی شرایط بورس به خبرآنلاین گفت: واقعیت این است که آینده بورس به خیلی از عوامل برمی شود. وقتی ما صحبت از آینده می کنیم باید بازده زمانی را معین کنیم. منظور از آینده 6 ماه است؟ یک سال است؟ دو سال است؟

وی ادامه داد: قطع به یقین اقتصاد ایران، اقتصاد بسیار پر پتانسیلی است. اگر از مسائل روزمره ای که به خاطر تحریم های ظالمانه به آن تحمیل شده بگذریم، اقتصاد ایران اقتصاد خوبی است و بازار سرمایه هم می تواند در کنارش رشد کند و ما در انتظار افزایش مشارکت و سهم بازار سرمایه از کل اقتصاد باشیم.

این کارشناس تاکید نمود: در حال حاضر ما به یکی از ضرایب پرنفوذ بازار سرمایه رسیدیم. تقریبا نزدیک به 60 میلیون نفر سهام دار داریم که حتی این آمار از آمریکا هم بیشتر است. همه اینها نشان می دهد که یک بازار سرمایه درواقع قابل قبول و قابل اتکا پیش رو داریم و با گذشت زمان و افزایش مشارکت بخش های خصوصی در این بازار و انجام خصوصی سازی دولتی در قالب اصل 44 و واگذاری سهام عدالت، می توان آینده این بازار را آینده مثبتی دانست.

وی در خصوص پیش بینی شرایط فردا گفت:به نظر می رسد با توجه به تعطیلات سه روزه بورس از روز پنجشنبه تا روز شنبه، فردا ، یعنی چهارنشبه 15 مرداد بورس همچنان در فاز استراحت باشد.

وی اضافه نمود: بازار دچار رکود فعالیت خواهد شد از این رو شاهد کم شدن داد و ستدها هستیم.شاخص بعد از اینکه در هفته گذشته به 2 میلیون واحد رسید به یک فاز اصلاح و استراحت احتیاج دارد و در حال طی کردن این فاز استراحت است.

وی گفت: در این فضا با مازاد عرضه روبرو هستیم چون معامله گرهای کوتاه مدت در حال فروش هستند. قدری هم عرضه های سهام داران سهام عدالت و همچنین دولت در بازار پررنگ تر از گذشته است.

او با اشاره به اینکه معاملات فردا معاملات پرحجمی است،گفت: با توجه به برخورد شدید عرضه و تقاضا اگر بخواهد مرز 2 میلیون واحد را پشت سر بگذارد احتیاجمند حجم بالایی داد و ستد ها و ورود نقدینگی است.

او گفت: فکر میکنم که تا خاتمه مرداد ماه یک حالت نوسانی را در شاخص حول و حوش همین مرز 2 میلیون واحد و کمی بالاتر و کمی پایین تر ادامه یابد.

دارابی گفت: فعلا بازار پس از 280 درصد رشد ابتدایی سال یک دوره ای از اصلاح و استراحت را پشت سر میگذارد. همچنان هم ورود نقدینگی به بازار قوی هست. او اضافه نمود:طبق پیش بینی ها مجموعا دورنما و آینده بازار بسیار مثبت است اما در کوتاه مدت ، شاخص تابع نوسانات، عرضه و تقاضا، میزان ورود نقدینگی و ... است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 875

به "پیش بینی شاخص بورس در چهارشنبه، تاثیر تعطیلات بر معاملات بورسی چه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی شاخص بورس در چهارشنبه، تاثیر تعطیلات بر معاملات بورسی چه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید