8 غذای خوشمزه از نپال

به گزارش مجله زیتوا، غذاهای نپالی

فقط کافیست یک قاشق از غذاهای نپالی را امتحان کنید تا شما هم با ما هم عقیده شوید که طعم این غذاهای خوشمزه، خاص و منحصربفرد است. تنوع مواد اولیه ای که برای پخت غذاهای نپالی به کار می رود در جهان بی نظیر است. این غذاها نه فقط طعم و مزه فوق العاده ای دارند بلکه فرهنگ و سنت گسترده نپال را هم منعکس می نمایند. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای نپالی را معرفی کنیم.

8 غذای خوشمزه از نپال

1- دال بات تارکاری (Daal Bhat Tarkari)

یک غذای کامل و روزانه که نپالی ها آن را دوبار در روز می خورند! اگر از مردم نپال سراغ خوشمزه ترین غذایشان را بگیرید بدون شک یکی از گزینه هایشان دال بات تارکاری است. دال یک جور سوپ است که با عدس و ادویه درست و با حبوبات آب پز به نام بات سرو می گردد. تارکاری هم یک جور کاری است که از سبزیجات متنوع درست و با ادویه و پودر کاری طعم دار می گردد. این غذا از غذاهای اصلی رژیم غذایی بیشتر نپالی هاست و در همه کشور محبوب است.

2- مومو (Momo)

مومو یک جور دامپلینگ است و طرز پخت ساده ای هم دارد؛ کافیست داخل یک اندازه خمیر را با موادی مثل گوشت، مرغ و سبزیجات پر کنید و بگذارید تا خوب سرخ و یا بخارپز گردد. کم پیش می آید که کسی تا نپال برود و این غذای خوشمزه را امتحان نکند شما هم اگر خیال دارید تا طعم بینظیر آن را تست کنید به نزدیک ترین رستوران بروید چون این غذا در بیشتر رستوران ها و هتل ها به عنوان پیش غذا سرو می گردد. مومو را معمولا به همراه سس می خورند تا حسابی تند و خوشمزه تر گردد.

3- چاتاماری (Chatamari)

پیتزای مخصوص نپالی ها! فکر می کنید فقط ایتالیایی ها پیتزاهای خوشمزه اختراع می نمایند؟ این طور نیست اینجا در نپال هم غذایی خوشمزه به نام چاتاماری پخته می گردد که کاملا شبیه پیتزا است. برای درست کردن این غذا اول با آرد برنج یک خمیر پهن آماده می نمایند و بعد روی آن را با موادی مثل گوشت چرخ نموده، تخم مرغ، پیاز، گوجه، فلفل سبز و … می پوشانند. البته نپالی ها معمولا این غذا را به عنوان غذای اصلی قبول ندارند و آن را به عنوان پیش غذا و قبل از غذای اصلی می خورند.

4- آلو تاما (Aloo Tama)

آلو تاما از کاری های منحصربفرد و معروف نپالی است که هرگز نباید نپال را بدون امتحان آن ترک کنید. آلو یعنی سیب زمینی و تاما هم یعنی ساقه بامبو، پس احتمالا حدس زده اید که در این غذا از چه مواد اولیه ای استفاده می گردد. آلو تاما طعم ترشی دارد و مواد اولیه متنوع اش به لوبیا و گوشت اضافه می شوند. این غذا مخصوصا در فرهنگ نواری خیلی معروف است برای همین اگر می خواهید برترین نوع آن را امتحان کنید باید به رستوران های نواری بروید.

5- رایس پوا (Rice Puwa)

این غذا در قسمت غربی نپال و مخصوصا در منطقه دانگ خیلی محبوب است. برای درست کردن این غذا از سبوس برنج، روغن و آب استفاده می گردد، هرچند که گاهی سبزیجاتی مثل هویج و نخود فرنگی هم به آن اضافه می گردد. از آنجایی که ماده اصلی این غذا مثل برنج است با خوردن یک بشقاب از آن سریع سیر می شوید.

6- سامای باجی (Samay Baji)

سامای باجی غذای مخصوص جشن هاست در این غذا برنج کوبیده شده ماده اصلی است و دورچین های متنوعی مثل تخم مرغ آب پز، لوبیای سیاه و غیره در اطراف ظرف چیده می گردد.

7- سل روتی (Sel Roti)

اگر شیرینی جات و چیزهای شیرین را دوست دارید حتما از این شیرینی مخصوص نپالی خوشتان می آید. شکل این شیرینی حلقه ای است و بیشتر در طول فستیوال 5 روزه نپال درست می گردد. برای آماده کردن این شیرینی فقط کافیست که آرد برنج شیرین را سرخ کنید. این شیرینی را می توانید در همه غذاخوری های محلی پیدا کنید هر چند که امروز در فروشگاه های شهر هم فروخته می شوند.

8- دیدو (Dheedo)

نپالی ها با خشک و تخمیر کردن برگ های سبزیجات یک جور ترشی خوشمزه و خاص را درست می نمایند که در کنار غذاهایی مثل دیدو خورده می گردد. اگر از هواداران غذاهای پر پروتئین هستید از این غذا مطمئنا خوشتان می آید چون از گندم و یا ذرت درست می گردد. این غذا از آنجایی که هیچ شکری ندارد برای کسانی که دیابت دارند خیلی سالم و مقوی است. برخی ها می گویند دیدو از غذاهای ملی نپال است برای همین هم می توانید آن را در رستوران ها و خانه های محلی روستاییان امتحان کنید.

منبع: acethehimalaya.com

منبع: الی گشت
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1756

به "8 غذای خوشمزه از نپال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 غذای خوشمزه از نپال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید