خبرنگاران توزیع رایگان داروی کلرید سدیم هایپرتونیک داخلی برای بیماران CF

به گزارش مجله زیتوا، تهران- خبرنگاران- رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: داروی کلرید سدیم هایپرتونیک تولید داخل برای بیماران سیستیک فیبروزیس یا CF با وجود عدم پو شش بیمه ای، به صورت صددرصد و رایگان در اختیار این بیماران قرار می گیرد.

خبرنگاران توزیع رایگان داروی کلرید سدیم هایپرتونیک داخلی برای بیماران CF

به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، مهدی شادنوش درباره بیماران سیستیک فیبروزیس اضافه نمود: در راستای حمایت از بیماران صعب العلاج از آذر ماه 1397، این مرکز اقدام به تشکیل کمیته مشورتی CF با حضور اساتید به نام در رشته های مختلف مرتبط با بیماری شامل فوق تخصص های ریه، گوارش، غدد و تغذیه کرد.

سیستیک فیبروزیس یک بیماری گوارشی است. این بیماران به علت ناتوانی در جذب ویتامین های محلول در چربی، به صورت روزانه ویتامین های کا، دی، ای و آ مصرف می کنند و برای جذب ویتامین و مواد معدنی در هر وعده 4 تا 5 کپسول آنزیم کرون استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در اولین اقدام اجرا شده در این راستا، جلسه های کارشناسی که با حضور اساتید دانشگاهی برگزار شد، بیماری CF (سیستیک فیبروزیس) در گروه بیماری های صعب العلاج و مورد حمایت برنامه های درمانی قرار گرفته و بسته خدمتی بیماران CF تهیه شد. پس از برآورد هزینه های این بسته، دستورالعمل حمایتی بیماران خاص، صعب العلاج، سرطان و پیوند اعضا به کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ و از مهر ماه 1398 لازم الاجرا شد.

دستورالعمل حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج

شادنوش درباره دستورالعمل حمایتی بیماران خاص، صعب العلاج، سرطان و پیوند اعضا اظهار کرد: این دستورالعمل با هدف حفاظت مالی بیماران گروه هدف در برابر هزینه های تشخیصی، درمانی، دارویی و توان بخشی تهیه شده و تمامی بیماران ایرانی دارای بیمه پایه (3 بیمه اصلی) که مبتلا به بیماری های خاص، صعب العلاج، پیوند اعضا و سرطان هستند منطبق بر مفاد این دستورالعمل، مشمول این برنامه هستند. بیماران CF نیز که شامل بیماران صعب العلاج هستند از حمایت های این برنامه مستثنی نیستند.

وی درباره برنامه های حمایتی بیماران CF (سیستیک فیبروزیس) در حوزه های مختلف گفت: بر این اساس، کلیه ویزیت ها و مشاوره های فوق تخصصی و تخصصی (ریه، گوارش، تغذیه)، خدمات توان بخشی مورد نیاز شامل، فیزیوتراپی تنفسی، آزمایش های تخصصی تشخیصی و تست های ریوی مورد نیاز دوره ای، تصویر برداری ها شامل اسکن استخوان، گرافی قفسه سینه، واکسن های مرتبط با بیماری (آنفولانزا و پنوموکوک)، خدمات بستری مرتبط با بیماری زمینه ای تا سقف مبلغ مشخص، در صورت انجام در مراکز دولتی و دانشگاهی مشمول حذف فرانشیز و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد.

شادنوش اضافه نمود: همچنین داروی توبرومایسین به دو صورت استنشاقی و نبولایزر و کپسول اورسوبیل (ursobil) تحت پوشش بیمه بوده و با عنایت به حمایت این مرکز، فرانشیز سهم بیمار از محل اعتبارات این مرکز پوشش داده می شود و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد.

داروی تولید داخل پانکراتین

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت درباره داروی پانکراتین با نام تجاری کرنون (برند خارجی) بیان نمود: با توجه به اینکه داروی تولید داخل پانکراتین موجود است و با توجه به سیاست وزارت بهداشت در حمایت از داروهای تولید داخل، برند ایرانی این دارو مشمول حمایت حذف فرانشیز از سوی مرکز بوده و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد. مابه التفاوت قیمت داروی کرنون (برند خارجی) توسط خانواده ها پرداخت می شود.

واردات کرنون در دستور کار

وی درباره کمبود داروی کرنون گفت: به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشور عزیز و مظلوم مان، واردات داروهای خارجی به سختی صورت می گیرد و داروی کرنون از این مقوله مستثنی نیست؛ بر اساس پیگیری های به عمل آمده از سازمان غذا و دارو، واردات کرنون در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک، این دارو در دسترس قرار گیرد.

شادنوش درباره عوارض مصرف داروی ایرانی اظهار کرد: لازم است ادعای مذکور از سوی پزشکان درمانگر با تکمیل فرم ADR (فرم عوارض دارویی) اعلام شود و صرف اشاره توسط بعضی از بیماران عزیز یا خانواده آنان نمی تواند ملاک عمل و تصمیم کلی قرار گیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 893

به "خبرنگاران توزیع رایگان داروی کلرید سدیم هایپرتونیک داخلی برای بیماران CF" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توزیع رایگان داروی کلرید سدیم هایپرتونیک داخلی برای بیماران CF"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید