رژیم غذایی مناسب برای مبارزه با خستگی

به گزارش مجله زیتوا، بدن شما با یاری آنچه می خورید انرژی لازم برای انجام کارهای مختلف را به دست می آورد، بنابراین سعی کنید برترین مواد غذایی را مصرف کنید.

رژیم غذایی مناسب برای مبارزه با خستگی

مترجم: پریسا مرتضوی

منبع:راسخون

وعده هایی سبک مصرف کنید

بدن شما با یاری آنچه می خورید انرژی لازم برای انجام کارهای مختلف را به دست می آورد، بنابراین سعی کنید برترین مواد غذایی را مصرف کنید.

همچنین زمان غذا خوردن هم می تواند بر خلق وخوی شما تأثیر بگذارد. آیا تا به حال توجه نموده اید که پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین، احساس سستی و بی حالی می کنید؟ علت این احساس این است که بدن بیشتر انرژی خود را صرف هضم غذا می نماید و برای عملنمودهای دیگر بدن انرژی کافی ندارد. بنابراین بهتر است تعداد وعده های غذایی بیشتری داشته باشید و غذایی سبک تر میل کنید. با این کار بدن شما همیشه انرژی کافی در اختیار دارد و وزن بدن هم به مقدار متناسب خواهد رسید.

از غذاهای تولید شده اجتناب کنید

گرچه خوردن یک چیزبرگر یا سیب زمینی سرخ نموده ممکن است برای شما آرامش بخش باشد و از آن لذت بسیاری ببرید، اما تنها کاری که این همه چربی انجام می دهد برطرف گرسنگی است. غذاهای تولید شده مانند غذاهای کنسرو شده، شکلات ها و بیشتر مواد غذایی بسته بندی شده، سرشار از سدیم و مواد نگه دارنده هستند و نه تهان می توانند باعث سستی شما شوند؛ بلکه برای سلامت کلی بدن هم مناسب نیستند.

غذاهای تازه بخورید

هر چه مواد غذایی تازه تر باشند، حاوی مواد مغذی بیشتری خواهند بود. مواد غذایی تازه، برخلاف غذاهای تولید شده سرشار از مواد مغذی هستند. میوه ها و سبزیجات فصل، که به طور طبیعی رسیده اند می توانند برترین انتخاب های شما باشند. نباید فراموش کنید که آن ها را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

از مصرف کافئین پرهیز کنید

ممکن است عجیب به نظر برسد اما کافئین می تواند شما را خسته کند. اولین جرعه ممکن است به شما احساس سرخوشی بدهد، اما سپس انرژی شما را تخلیه می نماید. قطع مصرف کافئین می تواند سطح انرژی شما را تثبیت نموده و باعث گردد احساس بهتری پیدا کنید.

اگر احتیاج دارید روزانه از کافئین بهره ببرید، اندازه مصرف خود را کاهش دهید. به جای نوشابه های گازدار و انرژی زا که سرشار از قند هستند، از قهوه سیاه بهره ببرید.

پروتئین های کم چربی

گوشت قرمز چربی دار، چربی اشباع شده فراوانی را به رژیم غذایی شما می افزاید. گوشت های کم چربی، مثل مرغ و ماهی، پروتئین با کیفیت و چربی کمتری دارند. ماهی هایی مثل سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای قلب مفید است.

قندها و نشاسته ساده

کربوهیدرات های تصفیه شده همانند قند و آرد سفید درست مثل غذاهای تولید شده ارزش غذایی ندارند. غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی غلات سبوس دار و کربوهیدرات های پیچیده باشند تا فیبر بیشتری به رژیم غذایی شما بیفزایند.

آجیل

آجیل یکی از برترین مواد غذایی برای برطرف خستگی و گرسنگی است. آجیل های پرانرژی عبارت اند از: بادام، کاشو (بادام هندی)، فندق و گردو. خوردن آجیل خام و بو نداده بیشترین اندازه انرژی را برای بدن تأمین می نماید. آن ها را می توانید به اسم یک میان وعده مفید مصرف کنید.

آب

نوشیدن آب آشامیدنی ساده ترین راه آب رسانی به بدن است. لازم نیست دقیقاً هشت لیوان در روز آب بیاشامید اما اگر نوشیدن آب را جایگزین مصرف نوشابه های گازدار، قهوه، و نوشیدنی های دیگر کنید، احساس بهتری خواهید داشت.

مکمل های غذایی

اگر رژیم غذایی شما مواد مورد احتیاج بدنتان را کاملاً تأمین نمی نماید بهتر است روزانه از مکمل های ویتامین بهره ببرید. با یک متخصص تغذیه یا هومیوپاتی مشورت کنید تا مکمل های مورد احتیاج شما را تجویز کند. بدون نظر پزشک اقدام به مصرف مکمل ها نکنید. مصرف بیش از حد مکمل ها هم می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1558

به "رژیم غذایی مناسب برای مبارزه با خستگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی مناسب برای مبارزه با خستگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید