سیلیکون دی اکسید در غذا

به گزارش مجله زیتوا، سیلیکون دی اکسید در غذا برای رشد طبیعی استخوان ها بسیار مهم است. سیلیکون دی اکسید که سیلیکا هم نامیده می شود برای حفظ سلامتی پوست، مو و ناخن ها لازم است.

سیلیکون دی اکسید در غذا

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

سیلیکون دی اکسید در غذا برای رشد طبیعی استخوان ها بسیار مهم است. سیلیکون دی اکسید که سیلیکا هم نامیده می شود برای حفظ سلامتی پوست، مو و ناخن ها ضروری است.

عنصر سیلیکون دی اکسید به طور طبیعی در غذاها به شکل سیلیکون دی اکسید یافت می شود. سیلیکون هرگز به شکل اصلی یا آزاد خود نیست و همیشه در غذا به صورت سیلیکون دی اکسید وجود دارد. سیلیکون دی اکسید به اندازه زیاد در غذاهای گیاهی یافت می شود. اندازه سیلیکون دی اکسید به طور قابل ملاحظه ای در غلات زیاد است. از طرف دیگر، غلظت سیلیکون دی اکسید مواد غذایی حیوانی پایین تر است.

اگرچه سیلیکون دی اکسید برای بدن ما ضروری است ولی، به نام ماده معدنی کم اندازه دسته بندی می شود. این بدین معناست که برخلاف مواد معدنی دیگر، بدن به اندازه کمی به سیلیکون دی اکسید برای حفظ سلامت خود نیاز دارد. چون نیاز بدن به سیلیکون دی اکسید کم است، RDA برای سیلیکون تعیین نشده است. ولی، متخصصان مصرف روزانه بین 20-30 میلی گرم را توصیه می کنند.

مواد غذایی حاوی سیلیکون دی اکسید

میوه ها: میوه ها حاوی مقادیر خوبی سیلیکون دی اکسید هستند. سیلیکون به طور طبیعی در میوه ها وجود دارد پس، این می تواند مزیت اضافه ای برای مصرف میوه باشد. میوه های زیر حاوی اندازه زیادی سیلیکون دی اکسید هستند:

پرتقال

سیب

آلو

گیلاس

انگور

کشمش

سبزیجات: سبزیجات خصوصاً سبزیجات دارای برگ سبز منبع عالی از سیلیکون دی اکسید هستند. با مصرف سبزیجات می توانید دریافت سیلیکون دی اکسید خود را افزایش دهید:

خیار

کرفس

کلم خام

مارچوبه

چغندر

یونجه

کاهو

تربچه

پیاز سفید

اندازه سیلیکون موجود در سبزیجات فوق الذکر یکسان نیست. سیب زمینی های ترشی هم منبع خوبی از سیلیکون دی اکسید هستند. این سبزی با ریشه شیرین همچنین حاوی اندازه خوب آهن و پتاسیم است. اگرچه دستورالعمل های زیادی برای پخت غذا با این سبزی وجود دارد ولی، بیشتر مردم ترجیح می دهند آن ها را کبابی یا آب پز کنند.

آجیل: آجیل از زمان های بسیا قدیم منبع عالی از مواد معدنی بوده است. آجیل خصوصاً بادام زمینی و بادام حاوی اندازه قابل ملاحظه ای سیلیکون دی اکسید هستند.

دانه آفتابگردان: دانه آفتابگردان علاوه بر اینکه حاوی اندازه زیادی ویتامین E و فیبر است، سیلیکون دی اکسید هم دارد. با توجه به ارزش تغذیه ای بالا، یک فنجان دانه آفتابگردان می تواند اسنک میان وعده عالی باشد.

دانه کدو: محتویات سیلیکا در دانه کدو نسبتاً بالاست. بنابراین، می توانید دانه کدو را کبابی کرده و به نام اسنکی سالم از آن استفاده کنید.

غلات کامل: روشی آسان برای پیشگیری از کمبود سیلیکون دی اکسید گنجاندن نان های غلات کامل در رژیم غذایی است. برنج، جو و بلغور جو دو سر حاوی اندازه زیادی سیلیکون دی اکسید هستند.

آب: سیلیکون دی اکسید در آب آشامیدنی هم به شکل اسید سیلیسیک وجود دارد. اگرچه روش های خالص سازی برای استخراج سیلیکون دی اکسید از آب پیشرفته اند ولی، آن ها با توجه به فواید سیلیکون پیاده سازی نمی شوند. جالب است که سطح سیلیکون دی اکسید بسته به نوع آب فرق دارد. تعیین شده است که آب نرم منبع ضعیفی از سیلیکون دی اکسید است درحالیکه آب سخت غنی از این ماده معدنی می باشد.

نوشیدنی ها: از میان نوشیدنی های حاوی سیلیکون دی اکسید می توان به قهوه و چای اشاره کرد. چون درست کردن نوشیدنی های کافئین دار بدون افزودن آب ممکن نیست، وجود سیلیکون دی اکسید در این نوشیدنی ها جای تعجب ندارد.

گیاهان

سیر که معمولاً به خاطر طعم خود به غذاهای مختلف افزوده می شود منبع خوبی از سیلیکون دی اکسید است. گیاه دم اسبی که برای درمان بیماری های اورولوژیک مانند UTI و سنگ کلیه تجویز می شود هم منبع طبیعی از سیلیکون است. گیاه دم اسبی حاوی کلسیم و پتاسیم در کنار سیلیکون دی اکسید است. در واقع، میان همه گیاهان، گیاه دم اسبی بیشترین اندازه سیلیکون دی اکسید را دارد.

سیلیکون دی اکسید به نام افزودنی

سیلیکون دی اکسید افزودنی مهمی به شکل پودر برای غذا به تعداد می رود. سیلیکا همچنین به مکمل ها هم افزوده می شود و جزء مهمی از قرص های دارویی است. بسکمک می پرسند چرا سیلیکون دی اکسید به غذا به صورت خارجی افزوده می شود؟ این بدان خاطر است که سیلیکون دی اکسید خاصیتی دارد که مانع از چسبیدن ترکیبات به همدیگر می شود. ادویه های افزوده شده به چیپس ها هم حاوی سیلیکون د ی اکسید هستند که به بهتر شدن طعم کمک می کند.

فواید سیلیکون دی اکسید

سیلیکون دی اکسید بخش جدایی ناپذیری از غذاهایی است که مصرف می کنیم. سیلیکا نقش مهمی در رشد استخوان ها ایفا می کند بنابراین، گنجاندن منابع غذایی حاوی این ماده در رژیم غذایی ضروری است. کمبود سیلیکون دی اکسید می تواند منجر به آرتروز شود. مطالعات حیوانی اجرا شده روی موش ها همچنین نشان داده است که رژیم غذایی فاقد این ماده معدنی می تواند تأثیر منفی در تشکیل استخوان ها و ساختار دندان ها داشته باشد. مزیت مهم دیگر سیلیکون آن است که تأثیرات آلومینیوم روی بدن را به حداقل می رساند و به این ترتیب مانع بروز بیماری آلزایمر می شود. سیلیکون از کارکرد مفاصل پشتیبانی می کند و همچنین نقش حیاتی در حفظ سلامت پوست دارد.

ایمنی غذایی

هنگامی که از سیلیکون دی اکسید به نام افزودنی استفاده می شود ایمنی غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگام استفاده از سیلیکون دی اکسید به نام افزودنی اگر اندازه آن بیش از 2 درصد وزن غذا باشد مصرف آن درست نیست. سیلیکون دی اکسید باید از طریق فرآیندی به نام هیدرولیز فاز بخار ساخته شود. اگر از روش های دیگر برای تولید سیلیکون دی اکسید استفاده شود، اندازه ذرات آن نباید از اندازه تعیین شده بزرگتر باشد. مکمل های دارای سیلیکون دی اکسید بیشتر از 2 درصد هم برای مصرف ایمن نیستند. استفاده درست از سیلیکون دی اکسید به نام افزودنی برای غذا می تواند تأثیرات بسیار خوبی داشته باشد در غیر این صورت ممکن است منجر به بروز مسائل جدی شود.

کاربردهای سیلیکون دی اکسید

سیلیکون دی اکسید به اندازه فراوان در پوسته زمین وجود دارد. سند یا کوارتز دو شکل رایج سیلیکا هستند. سیلیکون دی اکسید کاربردهای زیادی دارد که آن را تبدیل به یکی از مهم ترین مواد معدنی برای انسان ها کرده است. برخی از کاربردهای سیلیکون دی اکسید عبارتند از:

الکترونیک

در صنعت الکترونیک از سیلیکون دی اکسید برای تولید کابل های فیبر نوری، عایق کاری سیم و نیمه رساناها استفاده می شود. چون سیلیکون دی اکسید نقطه ذوب بالایی دارد اغلب برای عایق کاری سیم استفاده می شود.

فیزوالکتریک

کوارتز دارای خاصیت فیزوالکتریک است که بدین معناست که می تواند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی و برعکس تبدیل کند. ایستگاه ها رادیو و تلویزیون از این خاصیت سیلیکا برای انتقال و دریافت سیگنال استفاده می کنند.

شیشه

فرآیند صنعتی لازم برای تولید شیشه خانگی برای درست کردن پنجره، شیشه مربا و بطری از سیلیکا استفاده می کند. هنگامی که سیلیکون دی اکسید با کربنات سدیم و برون اکسید مخلوط می شود، مخلوط حاصل شیشه ای را شکل می دهد که در مقابل شوک گرمایی مقاوم است. از این شیشه برای آشپزی هم استفاده می شود چون، دارای مقاومت گرمایی بالایی است.

سیمان

یکی از مهم ترین کاربردهای سیلیکا تولید سیمان پورتلند است. این نوع سیمان معمولاً در سرتاسر جهان استفاده می شود. سیمان پورتلند پودر ریزی است و عنصر تشکیل دهنده مهم بتن به تعداد می رود.

برای تأمین سیلیکون دی اکسید مورد نیاز بدن باید از رژیم غذایی شامل سبزیجات، میوه ها و غلات کامل استفاده کنید. اگر رژیم غذایی شما بیشتر حاوی غذاهای فرآوری شده باشد و مصرف مواد غذایی مغذی را نادیده بگیرید، خطر ابتلا به کمبود سیلیکون دی اکسید ممکن است افزایش پیدا کند.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1555

به "سیلیکون دی اکسید در غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیلیکون دی اکسید در غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید