ضرورت حفاظت از لکه های سبز موجود در دامنه توچال جنوبی

به گزارش مجله زیتوا، خبرگزاری خبرنگاران- عضو شورای شهر تهران گفت: بر ضرورت مدیریت مشارکتی و اجتماعی بوستان ها از سوی مردم، در مورد حفاظت از لکه های سبز دامنه جنوبی توچال تاکید کرد.

ضرورت حفاظت از لکه های سبز موجود در دامنه توچال جنوبی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، یکصد و پنجمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران امروز با حضور مدیرعامل و مسئولان سازمان بوستان ها و فضای سبز و مشاوران کمیته برگزار و بر ضرورت حفاظت از لکه های سبز موجود در دامنه توچال جنوبی تاکید شد.

آقای سید آرش حسینی میلانی در این جلسه که به منظور بررسی طرح های در دست اقدام سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران اختصاص داشت، گفت: هم کمیته و هم کمسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری درصدد است گزارشی از وضع موجود در حوزه خدمات شهری و محیط زیست را در فرایند تحویل و تحول به شورای ششم ارائه کند.

وی با بیان اینکه در گزارش تحویل و تحول اقدامات و دستاورد های شورای پنجم در حوزه خدمات شهری و محیط زیست در چهار سال گذشته تبیین می شود، گفت: این گزارش فقط تشریح دستاورد ها و اقدامات نیست بلکه کاستی ها، مسائل و مسائل هم مطرح خواهد شد تا شورای ششم بتواند با شناخت و شتاب بیشتری مسائل حوزه خدمات شهری و محیط زیست را پیش ببرد.

عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در دوره پنجم دستاورد های قابل توجه و چشم گیری در حوزه خدمات شهری و محیط زیست داشته است، شرح داد: بخش مهمی از این دستاورد ها در حوزه بوستان ها و فضای سبز بوده است. تقریبا سالی 1000 هکتار به بوستان ها و پارک های جنگلی اضافه نموده شده است و در حوزه درون شهری بیشتر فضا هایی که قابلیت تبدیل شدن به بوستان را داشتند، تکمیل شده و همچنین قیمت تملک در این سال ها افزایش قابل توجهی داشته است. با این وجود بیش از بیست باغ در مناطق کمتر برخوردار تملک و تبدیل به بوستان شده و در همین حدود نیز در دستورکار 1400 است.

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه در حوزه فضای سبز و باغات نباید شاهد بازگشت به عقب باشیم، خاطرنشان کرد: نگرانی که وجود دارد، احیای مصوبه برج باغ و ایجاد اختلال در فرایند کمیته فنی باغات است. باید تلاش شود با گفتگو نگرانی ها در این حوزه برطرف شود. البته شرایط فضای سبز شهری به گونه ای است که افکار عمومی و سمن ها سبک و سیاق سابق را نمی پذیرند.

وی ادامه داد: باید حتی الامکان فضا های سبز کنونی و شرایط موجود در شهر تهران را حفظ کرد، زیرا تخریب باغات و بردن فضا های سبز به سمت ساخت و ساز جفا در حق شهر و شهفرایندان تهرانی است.

در ادامه این نشست، علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران به تشریح اقدامات این سازمان در احداث و تکمیل بوستان های شهری، فضای سبز معابر، توسعه کمربند سبز شهر تهران در چهار سال گذشته پرداخت و مهمترین طرح های عمرانی سازمان بوستان ها و فضا های سبز شهر تهران در احداث بوستان ها را معرفی و آخرین شرایط فنی و عمرانی احداث آن ها را تبیین کرد.

وی به اقدامات اجرا شده در حوزه واکاری و کاشت درختان در خیابان ولیعصر و سایر معابر شهر تهران، تملک باغات از طریق محل اخذ عوارض قطع درختان، تکمیل مخازن آب اضطراری، استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضا های سبز، کاشت درخت در 200 مدرسه و... اشاره کرد.

وضع باغات کن، نظارت بر پیمانکاران فضا های سبز شهری، توسعه پارک های جنگلی، طرح جامع فضای سبز، بودجه فضای سبز، منابع آبی برای آبیاری فضا های سبز شهری، حفظ مصوبه خانه باغ و جلوگیری از احیای طرح برج باغ و... از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه از سوی کارشناسان کمیته محیط زیست و خدمات شهری مطرح شد.

در خاتمه این جلسه، حسینی میلانی بر تهیه گزارشی مستقل و تفصیلی از تملک باغات توسط شهرداری تهران تاکید کرد و با اشاره به بازدید وی و علی اعطا از منطقه کن گفت: مسئله ای که در منطقه کن وجود دارد، مربوط به حوزه شهرسازی است، به گونه ای که ضوابط جدید طرح تفصیلی این منطقه باید جایگزین و تبدیل به نقشه شود.

وی درباره جنگلکاری در منطقه آراد کوه نیز خاطرنشان کرد: قبلا در آراد کوه یک تنش آبی وجود داشت، اما با احداث مخزن آب که از پساب تصفیه شده استفاده می کند، این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده است. البته شرایط اقلیمی و کیفیت خاک آن بسیار متفاوت است و به همین خاطر، ممکن است درختکاری مانند دامنه جنوبی توچال در آنجا جواب ندهد.

عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران اضافه نمود: به سازمان مدیریت پسماند توصیه شده است آن ها به سازمان بوستان ها و ایستگاه تحقیقاتی فضای سبز در این باره پروژه ای را سفارش دهند و به جای درختکاری، از کشت گونه های بومی و مقاوم استفاده کنند.

حسینی میلانی بر شفافیت آمار های محیط زیستی و فضا های سبز و همچنین تداوم ساماندهی بوستان پردیسان و بوستان ولایت تاکید کرد و یادآور شد: شهرک ها در مورد آب بهای فضای سبز با شرکت آب و فاضلاب مسائلی دارند و همین مسئله موجب شده است تا درختان آن ها که سرمایه های سبز شهری است، با خطر روبرو شود. در سازمان بوستان ها همانطور که باغات خصوصی را آبیاری می کند، در این موضوع نیز باید ورود کند و مانع از خشک شدن فضا های سبز آن ها شود.

حسینی میلانی با تاکید بر ضرورت مدیریت مشارکتی و اجتماعی بوستان ها از سوی مردم، در مورد حفاظت از لکه های سبز دامنه جنوبی توچال خاطرنشان کرد: بعضی فکر می کنند تا قله کوه را باید درختکاری کرد که این روش منطبق با اصول اکولوژیک نیست. نکته مهم در این رابطه، حفاظت از لکه های سبز موجود در دامنه توچال جنوبی و کناره روددره هاست که نقش مهم در تلطیف هوا و مقابله با شکل گیری جزیره گرمایی در تهران دارد. در این رابطه سازمان بوستان ها باید نقش محوری در سازماندهی و هماهنگی امر حفاظت داشته باشد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1427

به "ضرورت حفاظت از لکه های سبز موجود در دامنه توچال جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت حفاظت از لکه های سبز موجود در دامنه توچال جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید